CONSULTA SOBRE REINSCRIPCIÓN DE HIPOTECA CANCELADA POR ERROR

Joaquín Zejalbo Martín, Notario de Lucena (Córdoba)

Consulta de la Dirección General de Tributos de la Generalitat de Cataluña, Departamento de Economía y Conocimiento, de 29 de marzo de 2011, Número 48E/11.

Está exento del Impuesto de AJD el otorgamiento de un acta de consentimiento y reinscripción de hipoteca cancelada por error.

Para llegar a esta conclusión, que se emite con una carácter meramente informativo, el Centro Directivo catalán invoca la aplicación del artículo 45. B. 13 del Texto refundido de ITP, al establecer la exención de los actos y contratos cuando tengan por objeto exclusivo salvar la ineficacia de los actos anteriores por los que se hubiere satisfecho el impuesto y estuvieran afectados de vicios que impliquen inexistencia o nulidad.

Lo anterior se entiende sin perjuicio de las facultades  de la Administración tributaria para comprobar la operación  y,  en concreto, si el acta de consentimiento trata de corregir un error material o de hecho  o, por el contrario, si esta recoge una nueva declaración de voluntad.

Nota: el texto está en catalán, pero se entiende bien.

Consultes

Qüestió: Tributació de l'atorgament d'un acta de consentiment i reinscripció d'hipoteca.

Número: 48E/11

En relació amb la vostra consulta us faig avinent el següent:

Es consulta quina és la tributació de l'atorgament davant notari d'un acta de consentiment i reinscripció d'hipoteca, per tal d'inscriure de nou una hipoteca cancel·lada per error.

I. En primer lloc, cal indicar que l'article 31 del Reial decret legislatiu 1/1993, de 24 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, disposa:

“1. Las matrices y las copias de las escrituras y actas notariales, así como los testimonios, se extenderán, en todo caso, en papel timbrado de 0,30 euros por pliego o 0,15 euros por folio, a elección del fedatario. Las copias simples no estarán sujetas al impuesto.

2. Las primeras copias de escrituras y actas notariales, cuando tengan por objeto cantidad o cosa valuable, contengan actos o contratos inscribibles en los Registros de la Propiedad, Mercantil, de la Propiedad Industrial y de Bienes Muebles no sujetos al Impuesto sobre Sucesiones y Donaciones o a los conceptos comprendidos en los números 1 y 2 del artículo 1.º de esta Ley, tributarán, además, al tipo de gravamen que, conforme a lo previsto en la Ley 21/2001,de 27 de diciembre, por la que se regulan las medidas fiscales y administrativas del nuevo sistema de financiación de las Comunidades Autónomas de régimen común y Ciudades con Estatuto de Autonomía, haya sido aprobado por la Comunidad Autónoma.
Si la Comunidad Autónoma no hubiese aprobado el tipo a que se refiere el párrafo anterior, se aplicará el 0,50 por 100, en cuanto a tales actos o contratos. “

Sens perjudici de la tributació per la quota fixa (apartat 1 de l'article transcrit), per tal que es produeixi la subjecció a la quota variable de la modalitat impositiva d'actes jurídics prevista a l'apartat 2 del mateix article cal que es reuneixin els requisits següents:

- que es tracti d'una escriptura pública o acta notarial;
- que tingui per objecte quantitat o cosa avaluable;
- que contingui actes o contractes susceptibles d'inscripció en els Registres de la Propietat, Mercantil, de la Propietat Industrial o de Béns Mobles;
- que els actes o contractes no estiguin subjectes a l'impost sobre successions i donacions, ni a les modalitats de transmissions patrimonials oneroses ni operacions societàries.

Per tant, i amb caràcter general, cal dir que en la mesura que l'acta de consentiment reuneixi tots els requisits assenyalats estarà subjecta a la quota variable de la modalitat d'actes jurídics documentats.

II. D'altra banda, cal indicar que l'article 45.I.B.13 del citat Text refós estableix que estaran exemptes:

“13. Las transmisiones y demás actos y contratos cuando tengan por exclusivo objeto salvar la ineficacia de otros actos anteriores por los que se hubiera satisfecho el impuesto y estuvieran afectados de vicio que implique inexistencia o nulidad.”

D'acord amb aquest precepte, en el cas que l'acta de consentiment tracti de corregir la ineficàcia d'actes anteriors pels quals s'hagués satisfet l'impost (i no s'hagués produït la devolució) i estiguessin afectats de vici que impliqui inexistència o nul·litat, ens trobaríem davant d'una operació exempta de l'impost.

Tot i això, sens perjudici de les facultats de l'Administració tributària per comprovar l'operació i concretament si l'acta de consentiment tracta de corregir un error material o de fet o, pel contrari, si aquesta recull una nova declaració de voluntat.

Aquesta contestació té, d'acord amb l'article 34.1.a) de la Llei general tributària, caràcter merament informatiu.

Atès que la consulta que formuleu fa referència a l'aplicació a un cas concret de la Llei de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, essent aquesta normativa estatal, correspon a la Direcció general de tributs del Ministeri d'Hisenda, de conformitat amb l'article 55.2 de la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, la contestació a la consulta amb caràcter vinculant, sempre que es compleixin els requisits que preveuen els articles 88 i 89 de la Llei general tributària.

ACTUALIDAD FISCAL

LITPYAJD